Groothandels sprinten niet mee met digitalisering
Groothandels sprinten niet mee met digitalisering
Sven Tol

Groothandels sprinten niet mee met digitalisering

  • Sven Tol
  • 28 Sep 2017

Deskundigen zitten niet zonder zorgen

De omzet steeg in het tweede kwartaal van 2017 met 6,6% (CBS). Toch maken deskundigen zich zorgen. De groothandels spelen onvoldoende in op digitalisering en groeiende e-commerce. De rol van tussenschakel verdwijnt langzaam omdat eindklant en producent elkaar makkelijker vinden door de online ontwikkelingen.



Groothandel specialist van Rabobank Jos Voss geeft aan dat digitalisering binnen de retail voor een enorme transformatie heeft gezorgd. Hij verwacht hetzelfde voor groothandels. Met enkel dozen schuiven red je het alleen nog maar als je heel efficiënt bent en enorme schaal hebt.

'Acting instead of reacting'

Groothandels moeten meer dan ooit zijn toegevoegde waarde bewijzen. Er is vaak een berg data en kennis beschikbaar, daar kan meer mee gedaan worden. Met behulp van AI kan de groothandel zelf efficiënter werken, maar het ook gebruiken voor adviezen aan klanten.
Voor deze strategie is een investering nodig en een groot deel van de groothandels schrikt daarvan en deinst terug. Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN Amro, waarschuwt: 'de neiging is toch vaak om pas te bewegen als het te laat is.'

Leren van de concurrentie

Groothandels hebben ook te maken met nieuwe concurrenten, zoals Alibaba en Amazon. Laatstgenoemde bouwt een heel eigen logistiek systeem waarmee ze ook de eindconsument bedienen. Hofstede raadt groothandels aan om niet de concurrentie met dergelijke grootmachen op te zoeken. 'Kijk liever welke logistieke diensten je aan ze kunt leveren zoals robotpicking, e-fulfillment en retourservice om relevant te blijven.'

Holder ontwikkelt vernieuwende applicaties die de klant in staat stelt om die disruptieve speler in de markt te zijn. Dit doen wij door co-creatie. Samen met de klant werken we aan de vernieuwende applicatie. De klant heeft de kennis van de business en wij fungeren als technisch vraagbaak.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.

Sven Tol

Sven Tol

Online marketing executive

Download de whitepaper "To RAD or not to RAD"

Nieuwsgierig naar ons geheim achter applicatie-ontwikkeling? Download het whitepaper "To RAD or not to RAD" en kom erachter hoe het zo kan zijn dat wij 4x sneller ontwikkelen dan je gewend bent.

Download de whitepaper
back

Laat je gegevens achter.


Deze website maakt gebruik van cookies voor het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Akkoord